Lood alternatief

frame-loodI.v.m. milieuaspecten, mogen sportvissers binnenkort geen lood meer gebruiken. Nu duurt dit nog wel even maar toch wordt er al geruime tijd geƫxperimenteerd met allerlei alternatieven. Staal is wat betreft prijs en soortelijke gewicht een van de beste alternatieven.

In 2009 heeft de TU-Delft in opdracht van de firma’s Easy Caster en Q-baits een onderzoek gestart om de meeste aĆ«rodynamische vorm voor een werpgewicht (lees: loodalternatief) te ontwikkelen. Christian Potma heeft met zijn bedrijf Flowmotion in de windtunnel van de Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek naar een zo goed mogelijke ijzeren variant gezocht. Flowmotion heeft vervolgens aan de hand van computerberekeningen en windtunnel testen een ultieme vorm ontwikkeld, waarvan de verwachting is dat deze uitvoering (gemaakt van geperst staal) verder zal gooien dan een vergelijkbaar werpgewicht van lood met hetzelfde gewicht.

vislood_windtunnel

Staal heeft een lager soortelijk gewicht dan lood en voor hetzelfde gewicht heeft een stalen werpgewicht ca. 30% meer volume nodig en dus ook meer luchtweerstand. Met het aanbrengen van een zogeheten “zigzag strip” wordt de luchtweerstand verlaagd. De zigzag strip wordt inmiddels succesvol togepast bij de Nederlandse schaatsers waarbij een zigzag strip op hun schaatspak is geplakt.

loodalternatief

Doordat de zigzag strip aan 2-zijden werkt, zorgt deze strip ook bij het aanzetten van de worp (als het werpgewicht dus nog niet gekanteld is) voor minder luchtweerstand en dus een hogere aanvangssnelheid. De zigzag strip zorgt dus voor optimale werpafstanden. Q-baits heeft een eerste serie mallen laten maken waarbij de volgende gewichten geproduceerd kunnen worden: 50, 60, 75, 100, 125, 150 en 175 gram. Voor de karpervisser komt er een stalen uitvoering met ingebouwde wartel en met diverse camouflage kleuren. Het totale aanbod van werpgewichten zal in staal worden uitgevoerd, ook de zgn knijploodjes.

De Belgische surfcasting club heeft dit stalen alternatief reeds getest en hun verslag kun je hier lezen.

Heb je n.a.v. bovenstaande nog vragen, neem dan contact met ons op!

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *